عمومی

استفاده از نوار تست اعتیاد و بررسی نتایج آن

 

rapidtest استفاده از نوار تست اعتیاد و بررسی نتایج آن
معرفی و بررسی کیت های تست اعتیاد

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: رپید تست‌ها (آزمایش سریع) تست نواری و یا کیت تست، برای تشخیص سریع اعتیاد و برخی بیماری‌ها و غربالگری اولیه انجام می‌شود، با استفاده از  این کیت‌ های تست اعتیاد دیگر نیازی به تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی نیست و روند تشخیص نیز بسیار کوتاه و سریع می‌شود.

این تست‌ها را شرکت‌های متعددی در جهان تولید و توزیع می‌کنند که سازمان‌های مانند اداره غذا و داروی آمریکا FDA، سازمان بهداشت جهانیWHO و یا سازمان استاندارد اروپا CE آنها را کنترل و ارزیابی می‌کنند. اگر روی کیت‌ها علامت هرکدام از این سازمان‌ها باشد نشان می‌دهد که حساسیت کیت در سطح بالای ۹۸ درصد است زیرا اگر در بررسی کیفیت این کیت‌های تست کیفیت پایین از ۹۸ درصد باشد آنها را تایید نمی‌کنند.

استفاده از این کیت تشخیص اعتیاد یکی از راه‌های ساده برای تشخیص سوءمصرف یا وابستگی به انواع مواد اعتیاد آور است. عملکرد این تست‌ها بر پایه تشخیص مواد، داروها یا متابولیت‌های آنها در ادرار است.
به طور کلی آزمایش‌های اعتیاد به دو روش انجام می‌شود:

  • تست کروماتوگرافی لایه نازک یا TLC که در بعضی آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود،
  • کیت تست یا تست نواری که در مطب یا خانه نیز انجام می‌شود و نیازی به تجهیزات آزمایشگاهی ندارد.

در بهترین مرکز ترک اعتیاد، آکسون همواره کیفیت را در نظر گرفتیم و از کیت تست‌هایی استفاده کرده ایم که بهترین کیفیت و سطح بالای استاندارد را دارند.

تست اعتیاد نواری چطور عمل می‌کند:

برای تشخیص اعتیاد به مرفین، حشیش، متادون و سایر مواد اعتیاد آور از این کیت‌های تست‌ می‌توان استفاده کرد. وجود آنتی بادی مونوکلونال علیه ماده قابل‌‌‌سنجش اساس تشخیص این تست‌ها است.

برای مثال در تشخیص مرفین از آنتی بادی مونوکلونال این ماده استفاده می‌شود. اگر در نمونه ادار فرد مرفین یا متابولیت‌های آن وجود داشته باشد به سمت بالا حرکت کرده و با آنتی بادی موجود پیوند یا باند می‌شود.
در چنین حالتی خط رنگی در نوار تست دیده نمی‌شود که به معنای مثبت بودن تست است، خط دیگری در تست وجود دارد که خط کنترل نامیده می‌شود و باید در تمام حالت‌ها دیده شود.