اهمیت صبحانه در وعده های غذایی

اهمیت صبحانه در وعده های غذایی

مطمئنن شما هم این جمله معروف را شنیده اید که می گوید: صبحانه ات را تنها بخور، ناهار را با دوستت و شام را با دشمنت!” همین جمله کوتاه به سادگی هر چه تمام تر اهمیت مصرف صبحانه و دلیل وجود آن را در کی وعده غذایی سالم، بیان می کند. اگر می خواهید که یک روز پر انرژی را شروع کنید و وعده غذایی سالمی داشته باشید، بهتر است روز خودتان را با صبحانه آغاز کنید.

صبحانه، مهمترین وعده غذایی

به راحتی می توان در بین سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام، صبحانه را به عنوان مهمترین وعده غذایی به شمار آورد. البته این گفته، یک گفته سرسری و بدون پشتوانه علمی نیست. درواقع شما به کمک صبحانه می توانید ناشتایی خودتان را برطرف کنید. شما حداقل به مدت 8 ساعت است که غذایی را مصرف نکرده اید و با خوردن صبحانه، سریع مواد غذایی را وارد بدنتان می کنید.

درواقع به کمک کالری موجود در این مواد غذایی می توانید سطح انرژی و هوشیاری خودتان را بالا ببرید. برای اینکه این سطح را هرچه بیشتر ارتقا دهید بهتر است از یک تغذیه مناسب استفاده کنید. بسیاری از مطالعات نشان داده است که نخوردن صبحانه مناسب می تواند بسیار مضر باشد. شما می توانید انرژی و تمرکز خودتان را به سرعت از دست بدهید.

از اهمیت صبحانه همین بس که می تواند تمرکز شما را بلا ببرد، مدیریت وزن شما را به عهده بگیرد، خطرات حمله قلبی و بیماری های مانند دیابت را کاهش دهد. پس خوردن صبحانه را جدی بگیرید.

چه زمانی بهترین زمان برای خوردن صبحانه است؟

اگر می خواهید از فواید خوردن صبحانه بهره مند شوید، باید بدانید که بهترین زمان برای صرف صبحانه، چه زمانی است. محققین بهترین زمان برای خوردن صبحانه را تا دو ساعت بعد از بیدار شدن عنوان کرده اند. این افراد همچنین می گوند که خوردن یک صبحانه مناسب باعث می شود که سوخت ساز بدن بهبود پیدا کند.

اگ شما اهل ورزش هستید و ورزش صبحگاهی انجام می دهید، می توانید حداقل نیم ساعت قبل از ورزش یک صبحانه سبک نوش جان کنید. این صبحانه می تواند خوردن یک موز و یا یک نان تست باشد. اگر هم احساس می کنید که خوردن صبحانه باعث می شود که ورزش شما تحت تاثیر قرار بگیرد، می توانید بعد از انجام ورزش صبحگاهی برای خوردن صبحانه مراجعه کنید.

تاثیر خوردن صبحانه بر روی لاغری

یکی از مهمترین فواید و اهمیت صبحانه مناسب، مدیریت کردن وزن شماست. محققین عنوان داشته اند که اگر شما وعده های غذایی خودتان را در زمان های مناسب مصرف نمی کنید، مطمئنا در کاهش وزن به مشکل بر خواهید خورد حتی اگر روزه می گیرید، نباید بین وعده سحری و افطار شما بیشتر از 12 تا 14 ساعت باشد. اگر بیشتر از این زمان را طی کنید، می تواند به کاهش وزن شما لطمه وارد کند.

در مورد خوردن صبحانه و اینکه چه موادی را در وعده صبحانه میل کنید، با دکتر تغذیه خودتان مشورت کنید. باید بدانید که اگر شما در صبحانه یک تغذیه مناسب داشته باشید، در طول روز کمتر به احساس گشنگی خواهید کرد و کمتر مواد غذایی می خورید. خوردن کمتر مواد غذایی نیز به معنی کاهش کالری وارد شده به بدن و از دست دادن وزن است.

خوردن صبحانه را برای خودتان آسان کنید!

طبق تحقیات 25 درصد از مردم خوردن وعده غذایی صبحانه را به صورت کامل حذف کرده اند. زمانی که از این افراد دلیل این کار را جویا می شدند، آن ها عنوان می کردند که در آن زمان گرسنه نبودیم، میلی به خوردن صبحانه در ما وجود نداشت، وقت کافی برای خوردن صبحانه را نداشتیم و … . ممکن است شما هم در این دسته از افراد قرار بگیرد. کسانی که برای خوردن یک صبحانه مناسب، بهانه های زیادی می آوردند.

اگر درگیر چنین مشکلی هستید، ما برای شما یک پیشنهاد بسیار مناسبی داریم. آن هم این است که خوردن صبحانه را برای خودتان ساده کنید. در برخی از مواقع حتی لازم است از شب قبل برنامه ریزی کنید، تا صبح بتوانید یک صبحانه مناسب با یک تغذیه مناسب را نوش جان کنید.

می توانید شب کمی کمتر غذا بخورید تا صبح به خوبی احساس گرسنگی کنید. همچنین می توانید برخی از مواد غذایی که قرار است در صبح برای صبحانه آماده کنید را از شب درست کرده و در یخچال قرار دهید و صبح تنها مشغول به میل کردن آن شوید.

مضرات مختلف حذف صبحانه

همانطور که گفته شد، بسیاری از افراد صبحانه را به صورت کامل از وعده غذای خودشان حذف کرده اند. شاید این دسته از افراد هنوز به خوبی با مضرات نخوردن صبحانه آشنا نشده اند. شاید هم هنوز با اهیمت صبحانه به خوبی آشنا نشده اند. به هر حال، ما در این قسمت قصد داریم که مهمترین مضراتی که نخوردن صبحانه به شما وارد می کند را بررسی کنیم:

  • اگر صبحانه نخورید به احتمال زیاد با اضافه وزن مواجه خواهید شد. اگر شما صبحانه مصرف کنید، میلتان برای خوردن غذاهای چرب و شیرین کمتر خواهد شد و به سادگی از اضافه وزن خودتان جلوگیری می کنید.
  • نخوردن صبحانه به هیچ عنوان برای قلب شما مفید نیست. افرادی که صبحانه مصرف نمی کنند تا 27 درصد شانس بیشتری برای بروز مشکلات قلبی دارند.
  • با نخوردن صبحانه به دیابت نوع 2 سلام کنید. مطالعات نشان داده است افرادی که صبحانه مناسب مصرف نمی کنند تا 54 درصد احتمال دارد که به دیابت نوع 2 مبتلا شوند.
  • با نخوردن صبحانه سطح انرژی خودتان را پایین نگه دارید. همچنین خلق و خوی شما در اثر نخوردن صبحانه نیز تنگ خواهد شد! همچنین میزان دسترسی به حافظه کم شده و خستگی فرد نیز در اثر نخوردن صبحانه کاهش پیدا می کند.
  • احتمال بروز سرطان در افرادی که اهیمت صبحانه را نمی بینند و از خوردن آن دوری می کنند، وجود دارد.
  • همچنین میل نکردن این وعده غذایی مهم باعث می شود که یادگیری شما کاهش پیدا کند.
  • نخوردن صبحانه می تواند باعث ابتلا شما به میگردن شود. با کنار گذاشتن صبحانه، قند خونتان افت می کند و باعث ترشح هرچه بیشتر هورمون های مختف می شود که این هورمون ها می توانند باعث بروز میگرن در فرد شوند.
  • با نخوردن صبحانه به کچل شدن هر چه بیشت خود کمک می کنید! یکی از مهمترین عوارض نخوردن صبحانه، ریزش مو است. صبحانه یک وعده غذایی ضروری برای رشد موها بوده و نقش اصلی در رشد فولیکول های مو را بر عهده دارد.
  • با کنار گذاشتن صبحانه می توانید متابولیسم بدنتان را بهم بزنید. برای اینکه سوخت و ساز بدنتان میزان باشد، بعد از 8 ساعت نخوردن چیزی، باید یک تغذیه مناسب را در صبح داشته باشید.

با توجه به تمامی مضراتی که بعد از نخوردن صبحانه در دراز مدت می تواند به سراغ شما بیاید، می توان به راحتی با اهیمت صبحانه آشنا شد و دانست که چرا این وعده غذایی را به عنوان مهمترین وعده انتخاب کرده اند. این موارد، مضرات مصرف نکردن صبحانه بود، اما آیا با فواید صبحانه نیز آشنایی دارید؟

فواید خوردن یک صبحانه مناسب

چرا باید صبحانه بخوریم؟ سوالی که بسیاری از مواقع ممکن است با آن روبرو شوید. برای پاسخ به این سوال می توانید مزایا و فواید خوردن صبحانه را برای فرد بر شمارید. از مهمترین فوایدی که خوردن یک صبحانه مناسب برای شما ایجاد می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بردن سطح انرژی شما

منبع انرژی در بدن انسان، گلوکز است. گلوکز هم از کربوهیدرات هایی که در مواد غذایی وجود دارند و شما آن ها را می خورید، تجزیه و جذب می شوند. با اینکه بدن بیشتر انرژی خود را به صورت چربی ذخیره می کند، اما قسمتی از انرژی را هم با گلوکز و تحت عنوان گلیکوژن ذخیره سازی می کند. بیشتر این گلیکوژن در کبد و مقداری از آن در عضلات قرار دارد.

زمانی که شما یک تایم طولانی از شب گذشته چیزی نخورده اید، کبد گلیکوژن موجود را تجزیه کرده و گلوکز وارد جریان خون خواهد شد تا قند خون شما ثابت بماند. اما وقتی شما در این دت چیزی نخورید، سطح گلوکز شما افت می کند. بنابراین شما کم کم احساس کسالت و رخوت می کنید. برای اینکه سطح انرژی شما بالا برود و متابولسیم بدن شما به خوبی کار کند. باید صبحانه مصرف کنید.

  • جذب ویتامین ها و مواد مغذی ضروری

غذاهایی که شما در صبحانه مصرف می کنید، باید سرشار از موادی مغذی مانند کلسیم، آهن، ویتامن های گروه B و فیبر باشد. صبحانه به تنهایی می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را در طول روز تهیه کند. درواقع به سادگی می توان پی برد افرادی که صبحانه مصرف می کنند و اهیمت صبحانه را درک کرده اند، مواد مغذی و ویتامین های بیشتری را وارد بدن خود می کنند.

باید بدانید که ویتامین ها و مواد مغذی تنها به کمک خوردن غذا به دست می آیند.. پس برای حفظ سلامتی و نشاط خودتان، باید سطح ویتامین ها و مواد مغذی در بدنتان را بالا ببرید. سک صبحانه مناسب دقیقا چیزی است که شما را به پروتئین ها و مواد مغذی می رساند.

  • با خوردن صبحانه وزن خود را کنترل کنید

افرادی که به صورت منظم صبحانه مناسب مصرف می کنند، به اضافه وزن و چاقی مبتلا نخواهند شد. خوردن صبحانه می تواند به شما کمک کند تا از نوستات زیاد گلوکز در خونتان جلوگیری کنید و اشتهای شما را کنترل کند. همچنین صبحانه قبل از اینکه شما واقعا گرسنه شوید، شما را سیر خواهد کرد. بنابراین در طول روز کمتر احساس گرسنگی به سراغ شما خواهد آمد و کمتر مواد پرکالری را وارد بدنتان می کنید.

  • بالا بردن قدرت مغز و ذهن

اگر صبحانه بخورید به سرعت احساس می کنید که مسائل را به خوبی متوجه می شوید و سرعت و راندمان کاری شما بالا خواهد رفت. مطالعات نشان داده است که بین خوردن صبحانه و بهبود فعالیت های مغذی رابطه ای مستقیم وجود دارد. از جمله تمرکز و حافظه. از سوی دیگر کودکان و نوجوانانی که صبحانه مصرف می کنند در برابر افرادی که صبحانه نمی خوردند، عملکرد تحصیلی بسیار بهتری دارند.

  • کاهش دادن احتمال بروز بیماری های مختلف

در اهمیت صبحانه همین بس که به تنهایی می تواند در برابر بسیاری از بیماری ها، شما را بیمه کند. از مهمترین بیماری هایی که با خوردن صبحانه می توانید آن ها را زا خودتان دور کنید می توان به حملات قلبی، دیابت نوع 2، چاقی و … اشاره کرد.

  • رژیم غذایی خود را تغییر می دهید

هنگامی که شما صبحانه میل می کنید، در طول روز تمایل کمتری به خوردن غذاهای چرب و یا شیرین دارید. بدین صورت به راحتی می توانید سبد غذایی خودتان را اصلاح کنید.

چه مواد غذایی را در وعده صبحانه مصرف کنیم؟

اکنون که به خوبی با اهمیت صبحانه آشنا شدید ممکن است سوال کنید که چه مواد غذایی را برای ئعده صبحانه کنار بگذارم؟ خوردن مواد غذایی مناسب و داشتن یک تغذیه مناسب می تواند به راحتی وزن شما را کاهش دهد، شما را سلامت نگه دارد و راندمان کاری شما را افزایش دهد. در ادامه به برخی از مهمترین مواد غذایی که به عنوان یک تغذیه مناسب می توانید در وعده صبحانه میل کنید، اشاره می کنیم:

  • خوردن فرنی در وعده غذایی صبحانه بسیار مفید است. در کنار فرنی به سراغ نان های ساده بروید و بعد از مدت کوتاهی میوه میل کنید.
  • می توانید برای وعده صبحانه تان از غلات سبوس داری مانند بیسکوئیت های سبوس دار در کنار شیر استفاده کنید. همچنین ماست های طبیعی و میوه های تازه در کنار آجیل های خام نیز می توانند یک گزینه بسیار عالی برای صرف در وعده صبحانه به شما بروند.
  • لوبیای پخته، تخم مرغ آب پز شده، گوجه فرنگی، قارچ، اسفناج، پنیر، آووکادو نیز برای یک صبحانه مناسب هستند.
  • انواع اسموتی هایی که با میوه و سبزی تهیه شده در کنار ماست و شیر طبیعی هم گزینه بسیار مناسبی است.

نتیجه گیری

به سادگی می توان پی برد که مهمترین وعده غذایی، صبحانه است. شما به کمک یک صبحانه مفید می توانید سطح انرژی خودتان در طول روز را به صورت کامل بالا نگه دارید. همچنین تغذیه مناسب در صبح می تواند باعث کنترل وزن شما شود. مضرات بسیار زیادی در کمین افرادی قرار گرفته است که از اهمیت صبحانه باخبر نستند و آن را از وعده های غذایی خود حذف کرده اند. از مهمترین مضرات نخوردن صبحانه می توان به بروز انواع بیماری های قلبیو عروقی، ریزش مو، شیوع میگرن، به هم خوردن متابولیسم بدن و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *