بهترین راه افزایش پلاکت خون

بهترین راه افزایش پلاکت خون

یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده خون، پلاکت است. یک انسان سالم در هر میکرولیتر خون بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار پلاکت دارد. ولی بعضی از افراد به دلایل مختلفی دچار کمبود پلاکت (Thrombocytopenia) هستند. به همین جهت لازم است که به دنبال روش هایی برای افزایش پلاکت های خون باشند. روش های زیادی برای افزایش پلاکت خون وجود دارد، اما بهترین راه افزایش پلاکت خون، مصرف موادغذایی سالم و مغذی است. در ادامه شما را با انواع موادغذایی که باعث افزایش پلاکت خون می شود، آشنا خواهیم کرد.

پلاکت خون چیست؟

پلاکت‌ها گروهی از سلول‌های خونی هستند که نقش اساسی در انعقاد خون ایفا می کنند.

وظیفه پلاکت های خون

وظیفه اصلی پلاکت ها، لخته کردن خون و جلوگیری از خون ریزی است.

تنظیم پلاکت خون

داروهایی که برای تنظیم پلاکت های خون مصرف می شود، اغلب گران است. برای تنظیم پلاکت خون، بیمار باید بستری شود اما می توان با مصرف صحیح موادغذایی در خانه، به پیشگیری و درمان بیماری کمک کرد. مصرف موادغذایی در برابر مصرف دارو مزایای زیادی دارد که افراد را ترغیب به تغییر رژیم غذایی کرده است. این ها تنها برخی از مزایایی مصرف موادغذایی برای تنظیم پلاکت خون است:

  • عدم عوارض جانبی
  • حفظ و افزایش تندرستی بیمار
  • ارزان و به صرفه
  • قابل دسترس
  • روش آسان تر درمان

در صورتی که نیاز به افزایش پلاکت های خون دارید، بهتر است پیش از بستری در بیمارستان از رژیم غذایی سالم استفاده کنید تا بتوانید در خانه و به مرور زمان پلاکت خون را تنظیم کنید.

علائم پلاکت خون

پلاکت های خون دارای علائمی است که به شرح زیر است:

  • لخته شدن آرام خون
  • خونریزی لثه و بینی
  • کبودی
  • خون مردگی
  • طولانی شدن دوران قاعدگی در خانم ها

پلاکت خون پایین و عوارض آن

در خون هر انسان تعداد زیادی پلاکت قرار گرفته است اما عوامل مختلفی بر میزان پلاکت خون موثر است.

عوامل موثر بر کاهش پلاکت خون

  • انواع سرطان
  • کاهش میزان خون بدن
  • بیماری‌های خودایمنی
  • عفونت‌های ویروسی
  • مصرف برخی داروها

این عوامل می تواند میزان سطح پلاکت خون را به شکل چشمگیری کاهش بدهد.

نشانه های پلاکت خون پایین

زمانی که میزان پلاکت های خون افراد از سطح استاندارد پایین می آید، در انسان علائمی شکل می گیرد که به شرح زیر است:

  • سردرد
  • ضعف یا خستگی
  • کبودی پوست
  • خونریزی زیاد یا ناگهانی

تاثیر کرونا بر پلاکت خون انسان

تحقیقات صورت گرفته، نشان می دهد که بین پلاکت خون انسان و ویروس کرونا ارتباط برقرار است. در بین بیمارانی که به کرونا مبتلا شده اند، تعداد پلاکت های نابالغ افزایش یافته است. این عمل باعث لخته خون در بخش های مختلف بدن می شود. در واقع کاهش پلاکت های خون با کرونا رابطه مستقیمی دارد؛ به همین علت است که باید همیشه میزان پلاکت های خون در سطح نرمال قرار بگیرد.

 

تغذیه و پلاکت خون پایین

خوشبختانه روش های تغذیه‌ای و درمانی بسیاری برای افزایش پلاکت خون پایین وجود دارد. کسانی که مبتلا به پلاکت خون پایین هستند می‌توانند با مشورت پزشک، یکی از شیوه های متناسب با شرایط خود را انتخاب کنند. توجه به علت ابتلا به پلاکت خون پایین در درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در هر حال، به غیر از راهکارهایی مثل استفاده از آمپول پلاکت خون یا مصرف قرص افزایش پلاکت خون، رژیم غذایی افراد تاثیر بسزایی در درمان این بیماری دارد.

بهترین راه افزایش پلاکت خون پایین

همان طور که بیان شد برای افزایش و بالانس پلاکت خون، لازم است بازنگری در رژیم غذایی بیمار انجام شود. به همین دلیل شما را با انواع مواد مغذی که می تواند بیمار را در افزایش پلاکت خون همراهی کند، آشنا خواهیم کرد.

برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم؟

بعضی از مواد مغذی موجود در خوراکی‌ یا مکمل‌‌ها برای افزایش پلاکت خون مفید هستند که به شرح زیر است:

  • فولات
  • ویتامین ‌‌B12
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • ویتامین K
  • آهن

فولات

فولات یکی از انواع ویتامین‌های گروه B است که نقش بسزایی در سلامت سلول‌های خون دارد. این ماده معمولا به‌ شکل فولیک اسید در مواد خوراکی وجود دارد.

بر اساس تحقیقات مرکز ملی سلامت آمریکا (NIH)، هر شخص بالغ در روز به 400 میکروگرم فولات نیاز دارد. البته این میزان برای زنان باردار 600 میکروگرم است.

غذاهایی که سرشار از فولات است به شرح زیر است:

  • سبزیجات سبز و پهن‌‌برگ مانندکلم
  • جگر گاو
  • لوبیا
  • برنج
  • خمیرمایه
  • غلات
  • حبوبات
  • مکمل‌های فولات

نکته

نباید در مصرف مواد غذایی زیاده روی کرد؛ زیرا در صورت مصرف بیش از حد، در عملکرد ویتامین B12‌ اختلال ایجاد می‌شود.

ویتامین B12

ویتامین B12 در ساختار گلبول‌های قرمز خون مهم است. کمبود این ماده معدنی می‌تواند منجر به کاهش پلاکت خون شود. هر فرد بالغ بالای 14 سال، روزانه به 2.4 میکروگرم این ویتامین نیاز دارد. زنان بادار یا شیرده به بیش از 2.8 میکروگرم از آن نیازمند هستند. ویتامین B12 در بیشتر غذاهای حیوانی مانند گوشت و جگر، تخم مرغ و انواع ماهی ها پیدا می شود. لبنیات سرشار از ویتامین B12 است، اما بعضی از تحقیقات نشان داده‌ است که شیر گاو می تواند اثر منفی بر تولید پلاکت خون بگذارد.

اگر گیاه خوار هستید و علاقه ای به خوردن گوشت ندارید، می توانید از غلات و حبوبات، شیر، سویا، بادام و مکمل‌های ویتامین B12 به عنوان جایگزین استفاده کنید.

ویتامین C

ویتامین C‌ در افزایش سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می کند. این ویتامین در بهبود فعالیت های پلاکت‌ها، جذب آهن و افزایش میزان پلاکت های خون تاثیرگذار است.

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات ویتامین C‌ دارند، مانند:

  • کلم بروکلی
  • کلم‌پیچ
  • میوه جات
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • فلفل دلمه ای سبز و قرمز

نکته

اگر در مناطقی زندگی می کنید که امکان دارد این ویتامین از بین برود، بهتر است آن را خام مصرف کنید.

ویتامین D

یکی از مزیت های اصلی ویتامین D، کمک به عملکرد استخوان ها، ماهیچه ها و دستگاه های عصبی بدن است. بر اساس مطالعات انجمن حمایت از بیماران پلاکتی (PDSA)، این ویتامین نقش اساسی در عملکرد مغز استخوان ها ایفا می کند.

برای تامین ویتامین D بدن، حتما لازم نیست که به مصرف مواد غذایی خاصی پرداخت، بلکه بیمار می تواند در معرض آفتاب به مدت چند دقیقه قرار بگیرد و از این ویتامین ارزشمند استفاده کند.

برخی از مناطق کشور، به دلیل آب و هوای خاصی که دارند از این نعمت خدادادی محروم هستند. مصرف غذاهای زیر می‌تواند راه‌حل مناسبی برای تامین آن باشد:

  • زرده تخم‌مرغ
  • ماهی‌های چرب
  • روغن جگر ماهی
  • شیر و ماست غنی‌شده با ویتامین

در صورتی که گیاه خوار هستید، می توانید از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • غلات غنی شده
  • حبوبات غنی‌شده
  • آب پرتقال‌ غنی‌شده
  • شیر سویا
  • ماست سویا
  • قارچ پرورش‌یافته با پرتو فرابنفش
  • مکمل‌های ویتامین D

ویتامین K

متخصصین پزشکی از ویتامین K به عنوان حافظ استخوان های انسان یاد می کنند. این ویتامین وظیفه انعقاد خون را بر عهده دارد. مصرف این ویتامین برای افرادی که کمبود پلاکت خون دارند، باعث افزایش و بهبود خون ریزی می شود. طبق آمار سازمان های جهانی، مردان و زنان 19 سال به بالا باید روزانه به ترتیب به 120 و 90 میکروگرم ویتامینK در برنامه غذایی خود داشته باشند.

در اینجا غذاهایی که سرشار از ویتامین K هستند به شرح زیر است:

  • ناتو(غذای سنتی ژاپنی حاصل از تخمیر سویا)
  • کلم‌برگ
  • برگ شلغم
  • اسفناج
  • کلم‌بروکلی
  • سویا
  • روغن سویا
  • کدو حلوایی

آهن

میزان آهن موجود در خون می تواند تاثیر مستقیمی بر گلبول های قرمز خون و پلاکت ها بگذارد. طبق تحقیقات صورت گرفته روی کودکان و نوجوانانی که دچار کم خونی هستند، مصرف آهن تاثیر زیادی در افزایش پلاکت های خون دارد. آهن بدن با توجه به سن و جنس افراد متفاوت است. مردان بالای 18 و زنان بالای 50 سال، به 8 میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند؛ این درحالی‌ است که این مقدار برای زنان بین 19 تا 50 سال، 18 میلی‌گرم و زنان باردار بیش از 27 میلی‌گرم است.

برای تامین‌ آهن بدن باید مصرف خوراکی‌های زیر را در برنامه غذایی قرار داد:

  • صدف
  • جگر گاو
  • غلات غنی شده
  • حبوبات غنی‌شده
  • لوبیا سفید
  • لوبیا قرمز
  • شکلات سیاه
  • عدس
  • پنیر سویا

نکته

از آن جا که آهن موجود در گیاهان پایین است، توصیه می شود آن را با ویتامین C صرف کنید.

مکمل‌های افزایش پلاکت خون

برخی از مکمل ها می تواند به افزایش پلاکت های خون کمک کند. این مکمل ها به شرح زیر است:

  • کلروفیل
  • عصاره برگ پاپایا
  • ملاتونین

کلروفیل

کلروفیل ماده‌ای است که در اکثر گیاهان یافت می شود. مصرف این ماده باعث افزایش تولید پلاکت در بدن می شود. براساس تحقیقات صورت گرفته، بیش از ده درصد از بیماران پلاکتی که این مکمل را مصرف کردند، پلاکت خون‌ آن ها افزایش یافته است. جالب است که بدانید، بیماران پس از مصرف کلروفیل، خون‌ریزی آن ها 30 درصد کاهش پیدا کرده است.‌ این مکمل به دو صورت قرص و پودر در بازار عرضه می شود.

عصاره برگ پاپایا

عصاره برگ پاپایا مانند سایر مکمل های نام برده، می تواند به افزایش پلاکت های خون بیمار کمک کند. اگر قصد مصرف عصاره برگ پاپایا را دارید، می توانید قرص های آن را از داروخانه خرید کنید.

ملاتونین

یکی از هورمون های ایجاد شده در بدن انسان، ملاتونین است. این ماده وظیفه تنظیم ساعت زیستی بدن را دارد. این هورمون را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. ملاتونین در افزایش پلاکت خون مفید است.

راهکارهای طب سنتی برای افزایش پلاکت خون

طب سنتی در کنار علوم تجربی برای افزایش پلاکت های خون، راهکارهای مختلفی را برای تغذیه افراد ارائه می کند.

آب نارگیل

آب نارگیل نوشیدنی لذیذ است که برای افزایش پلاکت های خون استفاده می شود.

ویتامین های آب نارگیل

آب نارگیل از ویتامین ها و مواد معدنی سرشاری برخوردار است که برای سلامتی انسان مفید است. این مواد معدنی شامل موارد زیر می شود:

  • کلسیم
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • فسفات
  • آهن

نکاتی برای مصرف

  • ابتدا مایع نارگیل را از آن خارج کنید.
  • سپس آن را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید.
  • حال می توانید آن را مصرف کنید.

نکته

  • آب نارگیل سریعا خراب می شود، پس سریعا آن را مصرف کنید.
  • از خرید آب های نارگیل آماده شده، بپرهیزید؛ زیرا آن ها حاوی مواد نگه دارنده است که مزیت های آب میوه تازه را ندارد.

آب گواوا و فلفل دلمه ای قرمز

گواوا دارای ویتامین آ و ث و میزان زیادی اسید فولیک است که آن را یک آنتی اکسیدان قوی می سازد.

ویتامین های فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز شامل ویتامین های زیادی است که به شرح زیر است:

  • ویتامین ث
  • پتاسیم
  • اسید فولیک
  • آهن

می توانند به بازیابی و افزایش پلاکت خون کمک کنند.

نکاتی برای مصرف

  • ابتدا آن ها را با هم مخلوط کنید.
  • سپس آب آن ها را بگیرید.

مواد مورد نیاز برای تهیه

  • گواوا نسبتا رسیده
  • یک فلفل دلمه ای قرمز
  • یک قاشق سوپ خوری شکر
  • سه پیمانه آب معدنی

دستورالعمل

  • به طور کامل فلفل و گواوا را بشویید تا پاکیزه شود.
  • گواوا و دانه های فلفل را پس از خارج کردن فلفل، خرد کنید.
  • سپس آن ها را مخلوط کنید.
  • شکر و آب به آن ها بیفزاید.

نکته

برای افزایش میزان پلاکت خون، حتما باید هر روز سه لیوان از آن را مصرف کنید.

برای افزایش پلاکت خون چه غذاهایی را باید از سبد خرید حذف کنیم؟

پس از این که به فواید برخی از میوه هایی که به افزایش میزان پلاکت های خون کمک کردند، پرداختیم. باید این نکته را بیان کنیم که مصرف بعضی از غذاها،‌ نوشیدنی‌ها و دارو‌های خاص می‌تواند باعث کاهش پلاکت خون شود، مانند:

  • مشروبات الکلی

مشروبات الکلی در توانایی مغز استخوان برای تولید گلبول‌های قرمز و پلاکت‌‌ها اختلال ایجاد می‌کنند.

  • شیرین کننده های مصنوعی

بعضی شیرین کننده‌های مصنوعی بر تعداد پلاکت‌های خون اثر منفی می گذارند.

  • آب ذغال‌اخته

نکته

اگر هرکدام از این نوشیدنی ها در وعده های غذایی شما قرار دارد، باید از مصرف آن بپرهیزید.

افرادی که میزان پلاکت خون پایینی دارند باید از مصرف مکمل های روغن ماهی و ویتامین E پرهیز کنند. اگر چه این مکمل ها باعث کاهش تعداد پلاکت های خون نمی شود اما می تواند در فرایند انعقاد خون اختلال ایجاد می‌کنند و از این طریق، بیماران را در معرض خونریزی شدیدتر قرار می‌دهند.

آیا تغذیه مناسب می تواند به درمان منتهی شود؟

ما انواع مختلف مواد غذایی را به شما معرفی کردیم که هریک مستقیم یا غیر مستقیم می تواند باعث افزایش پلاکت خون بیمار شود اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که این تنها راه درمان نیست و پزشک متخصص باید پس از آزمایشات و چکاپ ها، راه صحیح درمان را با توجه به وضعیت بیمار مشخص کند.

در بعضی مواقع به دلیل تشخیص دیرهنگام بیمار و کاهش شدید پلاکت های خون، پزشک مجبور است که برای بیمار دارو و آمپول تجویز کند تا سرعت درمان افزایش پیدا کند.

حرف آخر

بهترین راه افزایش پلاکت های خون بیان شد. بهتر است افرادی که دچار چنین مشکلی شده اند با توجه به توصیه های غذایی میزان پلاکت های خون را افزایش داده و به حد نرمال برسانند اما در صورتی که میزان پلاکت خون شما با توصیه های غذایی افزایش پیدا نکرد، باید با مراجعه به متخصص از دارو و آمپول استفاده کنید.

توصیه!

به شما پیشنهاد می شود، ماهانه با مراجعه به کلینک های مختلف، چکاپ های لازم را انجام دهید تا در صورت وجود بیماری بتوانید زودتر و پیش از وخیم شدن آن به درمان بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *