تاثیر مدیتیشن بر روی سیستم دفاعی بدن

تاثیر مدیتیشن بر روی سیستم دفاعی بدن

امروزه تمام علم بشر برای این گرد هم آمده اند تا انسان ها بتوانند سالم تر و بهتر زندگی کنند. انواع داروها و واکسن ها و قرص های مختلف تولید شده است تا سیستم ایمنی بدن انسان تقویت یافته و در برابر انواع آلودگی، بیماری و عفونت مقاومت یابد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مدیتیشن می تواند بر روی سیستم ایمنی بدن انسان تاثیر بگذارد و ایمنی بدن را بالا ببرد. ما در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص مدیتیشن و تاثیرات آن بر روی سیستم دفاعی بدن صحبت کنیم.

آشنایی با مدیتیشن

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد با نام مدیتیشن آشنایی داشته باشید. شاید هم به صورت کامل این ورزش ذهنی را بشناسید. اما برای اینکه بتوان تاثیر آن را بر روی سیستم دفاعی مشاهده کرد، باید به یک تعریف واحد از این کلمه برسیم. مدیتیشن را می توان مجموعه ای از مراقبه ها دانست که هدف آن تشویق به افزایش سطح آگاهی و توجه متمرکز است. همچنین مدیتیشن را می توان به عنوان یک تکنیک تغییر هوشیاری دانست که دارای مزایای بسیار زیاد روانشناختی و بهزیستی است.

مدیتیشن را می توان نوعی داروی مکمل ذهن و بدن در نظر گرفت. مراقبه حالتی از آرامش عمیق و ذهنی آرام است. اگر استرس پیدا می کنید، اگر دچار اضطراب، تنش و نگرانی هستید، پیشنهاد می کنیم که مدیتیشن را امتحان کنید. بعد از انجام این کار می توانید به یک آرامیش درونی برسید. شما باید در طول مدیتیشن تمرکز خود را جمع کرده و جریان افکار آشفته ای که ممکن است ذهن را شلوغ کند و یا باعث استرس شود را از بین ببرید. این فرایند به راحتی می تواند منجر به افزایش بهبود جسمی و عاطفی شما شود.

نکاتی که در خصوص مدیتیشن باید بدانید

به عنوان کسی که علاقه مند است تا از مدیتیشن و اثرات آن سر در بیاورد، بهتر است چند حقیقت در خصوص مدیتیشن را بدانید:

  • مدیتیشن هزاران سال است که در فرهنگ های مختلف جهان در حال انجام شدن است.
  • در هر آئینی مانند بودیسم، هندوئیسم، مسیحیت، یهودیت و اسلام سنتی در استفاده از شیوه های مراقبه و به نوعی مدیتیشن وجود دارد.
  • در حالی که بعضاً تصور می شود که مدیتیشن برای اهداف مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد، بسیاری از افراد آن را مستقل از هرگونه اعتقادات خاص مذهبی انجام می دهند.
  • مدیتیشن را می توان به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار داد.
  • مدیتیشن انواع بسیار زیادی دارد.

انواع مختلف مدیتیشن

همانطور که اشاره شد، مدیتیشن می تواند شما را به یک آرامش عمیق فرو ببرد که این امر منجر می گردد تا سلامتی جسمانی و مهمتر، سلامت روانی شما تامین شود. در واقع می توان گفت مدیتیشن یک اصطلاح است برای انواع مسیرهایی که می تواند شما را به یک حالت آرام برساند. انواع مختلفی از روش های مراقبه و آرام کردن ذهن وجود دارد که همه آن ها یک هدف یکسان دارند: رساندن ذهن به یک آرامش درونی. اما از مهمترین روش های مدیتیشن و مراقبه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراقبه های هدایت شده

این روش که بعضا به آن تجسم مراقبت شده نیز گفته می شود، از تصاویر ذهنی از مکان ها یا موقعیت هایی که شما را به آرامش می رسانند، استفاده می کند. شما می توانید از تمامی حواستان مانند بو، صدا، منظره و … استفاده کنید.

  • مراقبه مانترا

در این نوع مراقبه شما بدون تولید صدا یا کلمه ای، بر روی یک فکر یا عبارت آرامش بخش تمرکز کرده و آن را بارها برای خودتان تکرار می کنید.

  • مراقبه ذهن گرایی

این نوع از مراقبه بیشتر بر هوشیار بودن یا داشتن آگاهی و پذیرش هرچه بیشتر زندگی لحظه ای و فعلی استوار است. در این نوع از مراقبه شما دائم در حال افزایش دادن به اگاهی خود هستید. شما بر روی هر آنچه که در طول مدیتیشن تجربه می کنید، مانند تنفس خود، تمرکز می کنید. می توانید افکار و احساسات خود را مشاهده کنید و اجازه دهید آن ها بدون قضاوت شدن عبور کنند.

  • یوگا

شما برای رسیدن به یک ذهن آرام تر و بدنی منعطف تر، نیازمند این هستید که یک سری تمرینات تنفسی کنترل شده انجام دهید. همچنین همانطور که در حال انجام حرکاتی هستید، نیاز دارید تا به تعادل و تمرکز برسید. شما در یوگا تلاش می کنید که هرچه کمتر بر روی روز شلوغ خودتان تمرکز کنید و بیشتر به لحظه توجه نمایید.

فواید انجام مدیتیشن

اما شاید شما هم متوجه شده باشید که باید در انجام مدیتیشن و روش های مراقبه ذهنی فواید بسیار زیادی وجود داشته باشد. در واقع همین فواید باعث شده اند که مدیتیشن سالیان سال عمر کند. اما آن ها چه هستند. همانطور که گفتیم سال هاست که جوامع مذهبی و معنوی مدیتیشن را به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد، ستایش می کنند. این در حالی است که اخیرا پزشکان و محققان نیز متوجه شده اند که در انجام مدیتیشن و انواع مراقبه، فواید زیادی برای بدن وجود دارد.

بسیاری از بخش های مختلف زندگی انسان تحت تاثیر انجام مراقبه قرار می گیرند. برای مثال بحث مدیریت استرس، سلامت جسمی، خلاقیت، سیستم دفاعی بدن، کاهش اضطراب، مدیریت روابط، توانایی حل مسئله و از همه مهمتر، چشم اندازی کلی نسبت به زندگی. اما اگر بخواهیم که به صورت تیتروار به مهمترین مزایای انجام مدیتیشن اشاره کنیم، می توان موارد زیر را بر شمرد:

  • مدیتیشن استرس را کاهش می دهد.
  • تعادل جسمانی شما را بالا می برد.
  • باعث افزایش تمرکز شما می گردد.
  • می تواند دردهای شما را کاهش دهد.
  • می تواند اضطراب شما را کنترل کرده و آن را کاهش دهد.
  • قابلیت این را دارد که خلاقیت شما را بالا ببرد.
  • افسردگی شما را از بین می برد.
  • می تواند حافظه شما را تقویت کند.
  • خلق و خوی شما را عوض کرده و شما را به یک فرد مهربان تر بدل می کند.
  • می تواند بهره وری شما را افزایش دهد.

در کنار تمامی این فواید که برای انجام مدیتیشن بر شمردیم، آیا به نظر شما انجام مدیتیشن می تواند باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن شود؟ آیا ربطی بین انجام مدیتیشن و بالا بردن بهره وری سیستم ایمنی بدن انسان وجود دارد؟ اجازه بدهید در ادامه به صورت مفصل در این خصوص صحبت کنیم.

آیا مدیتیشن بر روی سیستم دفاعی بدن تاثیر گذار است؟

برای اینکه به این سوال پاسخ دقیق داده شود، نیاز است که محققین دست به آزمایش های متنوعی بزنند. جالب این جاست که پیش از این، آزمایش های بسیار زیادی انجام شده است تا بین مدیتیشن و سیستم دغاعی و ایمنی بدن رابطه ای پیدا شود. ممکن است بخواهید بدانید که نتیجه این آزمایش ها چه شده است؟ در ادامه به آن ها می پردازیم.

در این قسمت نتایجی که بعد از انجام مراقبه به دست آمده است را به شما نشان می دهیم. مراقبه باعث شده است که:

  • تعداد سلول های CD-4 که به عنوان سلول های کمکی سیستم دفاعی بدن شناخته می شود و وظیفه ارسال سیگنال به دیگر سلول های بدن را به عهده دارند، افزایش پیدا کند. به کمک این سلول ها می توان عفونت های بدن را از بین برد.
  • از سوی دیگر، نشانگرهایی که با کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن رابطه ای مستقیم داشتند، مرده اند.
  • باعث افزایش فعالیت تلومراز شده و به پایداری کروموزوم ها کمک کرده است. باید بدانید که وخامت تلومراز می تواند منجر به بروز آلزایمر، سرطان و پیری زودرس شود.

این نتایج یکی از آزمایش هایی است که نشانگر وجود رابطه بین مدیتیشن و سیستم ایمنی بدن است. اما در جایی دیگر و در یک مطالعه هشت هفته ای ، باز هم دانشمندان به رابطه بین مدیتیشن و سیستم دفاعی بدن پرداخته اند. در این تحقیقات 50 مرد را که همگی دارای HIV مثبت بودند، به مدت 30 تا 45 دقیقه به مدیتیشن فرا می خواندند.

بعد از گذشت چند وقت، پزشکان متوجه شدند که این گروه از مردان در مقایسه با گروه های دیگر که فعالیت های مدیتشن را انجام نداده اند، تعداد سلول های CD-4 بیشتری دارند. (فراموش نکنید که این سلول ها به سیستم دفاعی بدن کمک می کنند). پس به سادگی به سوال “آیا بین مدیتیشن و سیستم دفاعی بدن رابطه ای وجود دارد” می توان پاسخ داد: بله، وجود دارد. انجام مرتب و منظم مدیتیشن به سادگی می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان را بهبود ببخشد و سلامت شما را حفظ کند.

مزایای انجام مدیتیشن در سلامت سیستم ایمنی

تحقیقات جدید نشان می دهد که مدیتیشن می تواند به راحتی بر روی سلامتی و عملکرد افراد تاثیر مثبت بگذارد. از جمله می تواند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شود، فشار خون را کاهش دهد و عملکرد های شناختی را بیشتر کند. به صورت کلی هنگامی که شما دست به انجام مدیتیشن می زنید، بدون اینکه در چه حالتی هستید، بدن شما به طور طبیعی پاسخ شما را با آرامش می دهد. این آرامش می تواند سیستم دفاعی بدن شما را قادر سازد که هر آنچه برای دفاع از بدن نیاز است را انجام دهد.

از همین رو مقالات، نوشته ها و آزمایش های بسیار زیادی صورت گرفته است که صحت این ادعا را نشان می دهند. تمام گفته آن ها این است که به کمک انجام مدیتیشن و تمرین کردن حالت های مختلف مراقبه ذهنی، می توانیم زندگی زیباتر، آرام تر و از همه مهمتر سالم تر داشته باشیم.

مولفه های اصلی مدیتیشن

باید بدانید که برای انجام مدیتیشن، چهار مولفه اصلی شناخته شده است که در کنار هم قرار دادن این مولفه ها می تواند به رسیدن به آرامش ذهنی و سلامتی شما کمک کنند. این چهار مولفه عبارت اند از:

  • تنظیم توجه شما
  • آگاهی پیدا کردن از بدن خود
  • تنظیم کردن همه احساسات
  • احساسی که به خود دارید

برای اینکه یک مدیتشن اصولی و صحیح داشته باشید، باید این چهار مولفه را در کنار یکدیگر قرار دهید. درواقع به کمک این چهار مولفه است که شما می توانید با استرس مقابله کنید و به ذهن و بدن خود اجازه دهید که با هم تعامل دو طرفه ای داشته باشند. این تعامل دو طرفه علاوه بر بهبود معنوی شما، باعث بهبود و جوان سازی جسمی شما هم می شود.

مزایای سلامتی مدیتیشن

باید بدانید که تقویت سیستم دفاعی و سیستم ایمنی بدن، تنها فایده مدیتیشن نیست. در کنار اینکه سیستم دفاعی شما تقویت پیدا می کند و شما به آرامش می رسید، مدیتیشن فواید سلامتی دیگری هم دارند. از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیتیشن باعث بهبود عملکرد قلب شما خواهد شد.
  • مدیتیشن می تواند آنتی بادی های طبیعی بدن شما را افزایش دهد.
  • انجام مراقبه می تواند باعث کاهش التهاب های شما شود.
  • انجام مراقبه می تواند باعث کاهش پیری سلول های بدن شما شود.

در حالی که آزمایش ها این زمینه های خاص را به عنوان مزایای انجام مدیتیشن عنوان کرده اند، واقعیت این است که انجام مراقبه می تواند باعث تقویت ذهن و بدن شما شود شواهد زیادی وجود دارد که تمرین مدیتیشن به صورت اصولی و با نظم کافی، می تواند بدن شما را در برابر انواع بیماری ها، حتی اعتیاد هم تقویت کند.

مدیتیشن مفید برای تقویت سیستم ایمنی در زمان ترک اعتیاد

علاوه بر تاثیرات مثبت مدیتیشن بر روی سلامتی فرد، در صورت تمرین مداوم، مدیتیشن می تواند خواص درمانی بیشتری هم برای سلامت جسمانی و هم برای سلامت روانی فراهم کند. استفاده از تمرین های آن و قرار دادن آن در برنامه روزانه فردی که با غول اعتیاد در حال مبارزه است، باعث بهبودی کامل ذهن، جسم و روح او می شود.

امروزه همه می دانند که مصرف انواع مخدر و اعتیاد پیدا کردن به آن ها تا چه اندازه ای می تواند فاجعه آمیز باشد. از همین رو همیشه روش های جدید و نوینی برای مهار این مسئله به وجود آمده اند. یکی از این روش ها، انجام مدیتیشن است. فردی که در حال ترک اعتیاد است علاوه بر اینکه در یک جنگ جسمانی برای پیروزی بر مواد مخدر تلاش می کند، در یک جنگ روانی نیز قرار دارد. از همین رو به کمک مدیتیشن می تواند به راحتی در هر دو سنگر شروع به مبارزه کند.

نتیجه گیری

روش های مختلف مدیتیشن و مراقبه سال های سال است که توسط بشر انجام می شود. مسلما در این روش ها مزایای بسیار زیادی وجود داشته است که این همه سال توانسته است دوام بیاورد. با اینکه بسیاری از افراد تصور می کنند که انجام مدیتیشن تنها می تواند فرد را به یک آرامش ذهنی برساند، اما باید بدانید که مدیتیشن می تواند باعث سلامت جسمانی فرد و تقویت سیستم دفاعی او هم بشود. از همین رو نتایج آزمایشات هم این گفته را تصدیق می کنند که مدیتیشن می تواند باعث کاهش ابتلا فرد به بیماری های مختلف بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *