مقالات

لایه برداری پوست

لایه برداری-پلینگ پوست-فروشگاه هلث طب

آیا تاکنون برای شما هم اتفاق افتاده است که گرفتار جوش‌های زیرپوستی شوید؟ یا این که احساس کنید پوستتان کدر و دچار لک و آکنه شده است؟ در حالت عادی پوست افراد بعد از گذشت ۳۰ روز می‌تواند سلول‌های مرده را از خود جدا کند ولی اگر این فرآیند اتفاق نیفتد و سلول‌های مرده روی سطح پوست مانده و جمع شوند، باعث خشکی پوست و بسته شدن منافذ آن می‌شود. لایه برداری می‌تواند پوست شما را درخشان‌تر کند و با افزایش جذب، اثربخشی محصولات مراقبت از پوست موضعی را بهبود بخشد. لایه برداری منظم همچنین می‌تواند به جلوگیری از مسدود شدن منافذ کمک کند و در نتیجه باعث ایجاد جوش‌های کمتری شود. ما در این مقاله از مجله تخصصی فروشگاه تجهیزات پزشکی هلث طب قصد داریم شما را با لایه برداری پوست، انواع لایه بردارها، فواید لایه برداری پوست و… آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مقاله از هلث طب همراه باشید.

لایه برداری پوست (پیلینگ) چیست؟

لایه برداری پوست یا پیلینگ روشی است که در آن سلول‌های مرده را از لایه سطحی پوست پاک می‌کنند. با جدا کردن این لایه مرده پوست، سطح پوست شما روشن‌تر خواهد شد. این عمل باعث می‌شود که محصولات مراقبت پوستی مانند تونر، کرم، سرم و… بیشتر در عمق پوست نفوذ کرده و عملکرد بهتری از خود ارائه دهند.

انواع لایه برداری پوست چیست؟

لایه برداری پوست به دو روش فیزیکی و شیمیایی صورت می‌گیرد. در لایه برداری به روش فیزیکی می‌شود از اسکراب‌های خانگی، روش‌های کلینیکی و همچنین کرم‌ها استفاده نمود و در روش لایه برداری شیمیایی از لایه بردارهای شیمیایی برای از بین بردن لایه مرده پوست می‌توان استفاده کرد.

لایه بردارهای فیزیکی

لایه برداری فیزیکی شامل حذف فیزیکی و دستی سلول‌های مرده پوست با استفاده از محصولی مانند اسکراب صورت است که حاوی برخی از انواع ذرات ریز و خشن است. این گرانول‌ها روی پوست مالیده می‌شوند و لایه سلول‌های مرده پوست و سایر مواد زائد را از بین می‌برند و پوستی جوان و صاف را نشان می‌دهند. یک یا دو بار در هفته لایه برداری ملایم به این معنی است که این سلول‌های مرده از بین می‌روند و پوست شاداب زیرین را درخشان می‌کنند.

لایه بردارهای شیمیایی

در این روش از مواد شیمیایی مختلف از جمله اسیدهای هیدروکسی و رتینول به همراه آنزیم‌ها برای بازسازی پوست شما استفاده می‌شود. در حالی که اسکراب‌های DIY و OTC می‌توانند به بهبود ظاهر پوست شما کمک کنند، لایه برداری شیمیایی می‌تواند نتایج چشمگیرتری ارائه دهد. همانند لایه برداری فیزیکی، لایه برداری شیمیایی نیز در صورت انجام نادرست می‌تواند باعث تحریک پوست شود. اگر مطمئن نیستید که چگونه یک محصول شیمیایی را در برنامه روزانه خود بگنجانید، برای راهنمایی به یک متخصص پوست یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.

انواع لایه بردارهای شیمیایی، جهت لایه برداری پوست

آلفا هیدروکسی اسیدها  (AHAs)

AHA ها گروهی از اسیدهای محلول در آب هستند که معمولاً از میوه‌های شیرین به دست می‌آیند‌AHA های محبوب عبارتند از:

  • اسید گلیکولیک که از نیشکر به دست می‌آید
  • اسید لاکتیک که در شیر و سبزیجات ترشی یافت می‌شود
  • اسید سیتریک که در مرکبات یافت می‌شود
  • اسید تارتاریک، از انگور
  • اسید مالیک، موجود در سیب
  • این اسیدها به لایه برداری از سطح پوست شما کمک می‌کنند تا سلول‌های جدید و یکنواخت رنگدانه پوست ایجاد و جای آن‌ها را بگیرند.

بسته به نوع، AHA ها همچنین ممکن است به موارد زیر کمک کنند:

  • هایپرپیگمانتاسیون خفیف مانند لکه‌های پیری، ملاسما و اسکار منافذ بزرگ شده
  • رفع خطوط ظریف و چین و چروک‌های سطحی
  • رنگ پوست ناهموار

اسیدهای بتا هیدروکسی  (BHAs)

از طرف دیگر، BHAها محلول در روغن هستند. این اسیدها به اعماق فولیکول‌های مو می‌روند تا چربی‌های اضافی و سلول‌های مرده پوست را خشک کنند تا منافذ شما را باز کنند. به همین دلیل، محصولات BHA در درجه اول برای درمان آکنه و آسیب‌های ناشی از نور خورشید استفاده می‌شوند. اسید سالیسیلیک رایج ترین BHA است. این به عنوان یک درمان آکنه شناخته شده است، اما همچنین می‌تواند به کاهش قرمزی و التهاب عمومی کمک کند.

چه چیزی برای نوع پوست من بهتر عمل می کند؟

-برداری-پوست لایه برداری پوست

انتخاب روش لایه برداری مناسب برای نوع پوست، خطر تحریک شما را به حداقل می‌رساند و به شما کمک می‌کند به بهترین نتیجه ممکن دست یابید. در ادامه شما را با انواع پوست‌ها آشنا می‌کنیم.

پوست حساس

اگر پوست شما به طور کلی پس از استفاده از محصولات جدید دچار گزش شده یا تحریک شود، حساس تلقی می‌شود. BHA ها معمولا کمتر از سایر لایه بردارهای شیمیایی یا فیزیکی تحریک کننده هستند. در برخی موارد، پوست حساس نشانه یک بیماری زمینه‌ای است. اگر شرایطی مانند اگزما و روزاسه دارید، همیشه باید قبل از استفاده از محصولات جدید با یک متخصص پوست یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید.

پوست معمولی

پوست معمولی شفاف است و به راحتی تحریک نمی‌شود. بسیاری از افرادی که دارای پوست “معمولی” هستند متوجه می‌شوند که می‌توانند هر روش یا محصول لایه برداری را بدون تجربه عوارض جانبی امتحان کنند. در نهایت به ترجیحات شخصی بستگی دارد.

پوست خشک

پوست خشک پوسته پوسته یا زبر است‌ AHA ها مانند اسید گلیکولیک می‌توانند از لایه سطحی پوست شما عبور کنند و به مرطوب کننده اجازه می‌دهند سلول‌های جدید پوست شما را به طور موثرتری آبرسانی کند.

پوست چرب

پوست چرب براق به نظر می‌رسد و فرد احساس چربی می‌کند. افرادی که پوست چرب دارند اغلب می‌توانند از لایه بردارهای شیمیایی و فیزیکی قوی‌تری مانند برس‌های موتوردار استفاده کنند. اسکراب های خریداری شده نیز ممکن است گزینه خوبی به حساب بیایند.

پوست مختلط

پوست مختلط با ترکیبی از بخش ‌چرب و خشک تشکیل شده است. شما باید روی هر منطقه به صورت جداگانه تمرکز کنید و در صورت نیاز محصولات جایگزین را انتخاب کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک روز بتوانید از یک لایه بردار شیمیایی یا اسکراب در مناطق چرب و سپس از یک AHA با سطح پایین در مناطق خشک روز بعد استفاده کنید.

پوست مستعد آکنه

اگر مستعد جوش زدن هستید یا آکنه خفیف تا متوسط دارید، به دنبال محصولاتی بروید که حاوی رتینوئید، اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک هستند.

دو روش خانگی برای لایه برداری پوست صورت

-های-خانگی-لایه-برداری-پوست لایه برداری پوست

از پوست پرتقال استفاده کنید

پوست پرتقال را می‌توان به عنوان یک لایه بردار واقعا خوب استفاده کرد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پوست پرتقال را نگهداری کنید و چند روز در نور خورشید خشک کنید. آن‌ها را به صورت پودر درآورده و در ظرف در بسته نگهداری کنید. استفاده از اسکراب پوست پرتقال نه تنها به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند، بلکه کثیفی را نیز از بین می‌برد و به جوان سازی پوست شما کمک می‌کند.

روش استفاده از پوست پرتقال: برای استفاده از پوست پرتقال، مقدار مساوی پودر پوست پرتقال و ماست را با هم مخلوط کنید. این خمیر را روی صورت و گردن خود بمالید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند. سپس خمیر را به آرامی با حرکات دایره‌ای با دست‌های مرطوب مالش دهید. از این روش یک بار در هفته استفاده کنید.

از اسکراب بادام استفاده کنید

بادام سرشار از ویتامین‌های آنتی اکسیدانی A و E است، گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی ایده خوبی است، اما می‌توانید با تهیه اسکراب بادام، بادام را نیز در رژیم زیبایی خود بگنجانید. استفاده از بادام باعث می‌شود پوستی سالم و جوان‌تر داشته و لایه‌های مرده پوست خود را از بین ببرید.

روش استفاده از اسکراب بادام: ۱۰ عدد بادام را یک شب در آب یا شیر خیس کنید، صبح روز بعد پوست آن را جدا کرده و به صورت خمیر دانه‌ای درآورید. به این خمیر ۲ قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و آن را به مدت چند دقیقه روی صورت و گردن خود با حرکات دایره‌ای بمالید. اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه بماند و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. می‌توانید هفته ای دو یا سه بار از این اسکراب استفاده کنید.

یادداشت پایانی

لایه برداری پوست روشی است که در آن سلول‌های مرده پوست را با استفاده از انواع لایه بردارهای فیزیکی و شیمیایی از بین می‌برد و باعث می‌شود پوست شما شاداب‌تر و درخشان‌تر به چشم بیایید BHAها برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه مناسب است AHAها جهت مبارزه با علائم پیری پوست مناسب هستند. در استفاده از لایه بردارها زیاده‌روی نکنید زیرا موجب قرمزی و التهاب پوست شما می‌شوند.

سوالات متداول

  1. در هفته چند بار باید لایه برداری کنیم؟

اگر پوست چرب دارید، می‌توانید هر چند وقت یکبار لایه برداری کنید. این ممکن است روزانه، یک روز در میان یا کمتر صورت بگیرد. برای سایر انواع پوست، باید لایه برداری در خانه را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید

  1. آیا لایه برداری لکه‌های تیره را از بین می‌برد؟

لایه برداری سلول‌های مرده پوست را از سطح پوست پاک می‌کند ولی لکه‌های تیره متأسفانه آن‌ها به طور کامل از بین نخواهند رفت، اما لایه برداری به کاهش ظاهر لکه‌های تیره کمک می‌کند.

  1. آیا بعد از استفاده از لایه بردارها باید از مرطوب‌کننده پوست استفاده کرد؟

 بله پس از پایان لایه برداری پوست باید صورت خود را مرطوب نگه داشته و از مرطوب‌کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.

منبع: dalton-cosmetics.com