سلامت روحی, عمومی, مقالات

نمک دریای مرده

نمک دریای مرده

نمک‌ها جزو موادی هستند که برخلاف عقیده زیادی از مردم، برای سلامتی انسان نه تنها واجب، بلکه ضروری هستند. در این میان نمک‌هایی که از دریا گرفته می‌شوند، بسیار طبیعی‌تر و مفیدتر هستند. یکی از این مدل از نمک ها، نمک دریای مرده است. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را به صورت کلی با نمک دریای مرده آشنا کنیم و فواید و نحوه مصرف آن را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با دریای مرده (Dead Sea)

در واقع دریای مرده یک دریاچه آب شوراست که در میان سه کشور اسرائیل، فلسطین و اردن قرار گرفته است. آب این دریاچه به قدری شور بوده که به آن دریاچه نم نیز می‌گویند. بعد از محاسبات به عمل آمده مشخص شد که سواحل این دریاچه جزو پست‌ترین نقاط کره زمین هستند. اما چرا به این دریا، دریای مرده می‌گویند؟

پاسخ به این سوال ساده است. به این علت که در این دریا هیچ گونه موجود زنده‌ای شرایط زندگی کردن را ندارد. دلیل این امر نیز وجود نمک بیش از اندازه در میزان حجم آب این دریاست. برای درک هرچه بهتر این موضوع باید بگوییم که آب موجود در دریای مرده ۹.۶ برابر آب اقیانوس‌ها شور است. اما نکته جالب توجه این است که این دریا به هیچ عنوان محو و نابود نخواهد شد!

در واقع این دریا با کمبود شدید آب روبرو است، اما به هیچ وجه این دریا نابود نمی‌شود و آب آن پایان نمی‌پذیرد. علت این اتفاق نیز آن است که هرچقدر که سطح آب دریای مرده پایین‌تر برود، میزان نمک دریای مرده نیز افزایش پیدا می‌کند. این افزایش نمک موجود در دریای مرده باعث می‌شود که بعد از گذشت مدتی، عمل تبخیر صورت نپذیرد و آب دریای مرده در یک میزان ثابتی قرار بگیرد. بنابراین دریای مرده روز به روز کوچکتر می‌شود، اما به لطف نمک دریای مرده، این دریاچه از بین نخواهد رفت.

نمک دریای مرده چیست؟

پس از اینکه با دریای مرده آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با یکی از مهمترین دلایل معروف و محبوب شدن این دریا آشنا شدید. همانطور که اشاره کردیم، یکی از دلایل معروف بودن این دری، شوری بیش از اندازه آن است. این شوری به حدی است که اگر شما در حد عمقی از این دریاچه قرار بگیرید، غرق نمی‌شوید، حتی اگر شنا بلد نباشید. محاسبه شده است دریای مرده تا ۹.۶ برابر آب اقیانوس‌ها شور است.

خب دلیل این شور بودن آب دریای نمک چه می‌تواند باشد؟ پاسخ ساده است: «نمک دریای مرده». درواقع به نمکی که از این دریا استخراج می‌شود، نمک دریای مرده گفته می‌شود. نمک به تنهایی دارای خواص و ویژگی‌های زیادی است، این در حالی است که نمک دریا از نمک‌های کارخانه‌ای تولید شده، خواص بیشتری دارند. اما باید بدانید که فواید نمک دریای مرده بیش از آن چیزی است که انتظارش را دارید. دلیل این امر نیز وجود مواد معدنی سرشاری است که در این نمک موجود است.

در نمک دریای مرده چه ترکیبات معدنی وجود دارد؟

همانطور که پیش از این اشاره شد، در نمک دریای مرده، عناصر و ترکیبات معدنی زیادی وجود دارد که همین ترکیبات باعث شده‌اند که فواید نمک دریای مرده بیشتر از هر نمک دیگری باشد. البته باید خاطر نشان کرد که میزان و نوع مواد معدنی که در دریای مرده وجود دارد در فصل‌های مختلف متفاوت است. دلیل این امر نیز تفاوت در میزان بارش، عمق رسوبات و همچنین تفاوت در اختلاف دمای محیط است.

در ترکیبات نمک‌های دریایی چیزی در حدود ۸۵٪ سدیم کلرید (Sodium Chloride) یا همان نمک خوراکی یافت می‌شود. این در حالی است که در نمک دریای مرده تنها ۳۰٪ نمک خوراکی وجود دارد. مابقی ترکیبات این نمک را، مواد معدنی دیگر تشکیل داده اند. از مهمترین مواد معدنی موجود در این نمک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منیزیم
  • سدیم
  • کلسیم
  • پتاسیم

چه تفاوتی بین نمک دریا و نمک دریای مرده وجود دارد؟

طبق صحبت‌هایی که پیش از این ارائه شد، شاید بتوان به سادگی متوجه شد که بین نمک دریای مرده و نمک دریا تفاوت وجود دارد. از مهمترین این تفاوت‌ها می‌توان به تفاوت در مواد و ترکیبات تشکیل دهنده اشاره کرد. در دریاها و اقیانوس‌ها قسمت اعظم نمک موجود از سدیم کلرید یا همان نمک خوراکی تشکیل شده است، در حالی که در دریای مرده تنها ۳۰ درصد نمک خوراکی وجود دارد. در کنار این نمک، مواد معدنی دیگری وجود داشته که باعث می‌گردند فواید نمک دریای مرده بیشتر از نمک‌های دیگر شود.

وجود همین مواد و ترکیبات معدنی طبیعی در این نمک که از دریاچه نمک مرده برداشت شده است، باعث شده که خواص درمانی این نمک نیز بسیار افزایش داشته باشد. در ادامه بیشتر در خصوص فواید درمانی نمک دریای مرده صحبت خواهیم کرد.

نحوه استفاده از نمک دریای مرده به چه صورت است؟

شاید در ابتدا پرسیدن این سوال شما را گیج کند، مگر راهی غیر از خوردن نمک وجود دارد؟ در پاسخ باید اشاره کرد که، بله، وجود دارد. برای اینکه فواید نمک دریای مرده بتواند بیشترین تاثیر خود را داشته باشد، علاوه بر اینکه می‌توانید این نمک را در کنار غذایتان میل کنید، می‌توانید از طریق روش‌های دیگر نیز از آن استفاده کنید. شاید بپرسید که چگونه؟

یکی از راه‌های استفاده از نمک دریای مرده و نمک دریا این است که ابتدا یک محلول با آب از این ماده درست کنید. سپس می‌توانید این محلول را بر روی قسمت مورد نظر که می‌خواهید خواص نمک مرده یا دریایی را جذب کند، بمالید. همچنین یکی دیگر از راه‌های استفاده از این نمک، آن است که محلول را برای از بین بردن باکتری‌های دهان، قرقره کنید. یکی دیگر از راه‌های استفاده از این نمک هم بدین صورت است که مقداری از آن را در وان حمامتان بریزید و از معجزات این نمک بهره‌مند شوید.

فواید نمک دریایی مرده

همانطور که گفته شد، به نمکی که از دریاچه یا دریای مرده به دست می‌آورند، نمک دریای مرده می‌گویند. این نمک به دلیل داشتن ترکیبات معدنی، فواید بیشتری از نمک‌های خوراکی معمولی دارد. در ادامه به مهمترین خواص نمک دریای مرده خواهیم پرداخت.

  • برطرف کردن خشکی پوست

یکی از راه‌های موثر برای برطرف کردن خشکی پوست، استفاده از نمک دریای مرده است. به کمک این نمک می‌توانید به راحتی سطح پوستتان را هیدراته کرده و از خشک شدن آن جلوگیری به عمل آورید. تحقیقات محققان نشان داده است که پوست‌های خشک بهترین بستر را برای بروز انواع چین و چروک، آکنه و اگزما ایجاد می‌کنند.

هم اکنون نیز سالن‌های زیبایی سراسر دنیا از محلول نمک دریای مرده برای رفع خشکی پوست استفاده می‌کنند. برای بهره مندی از این خاصیت نمک دریایی مرده، کافی است تا مقداری از نمک را درون وان حمام بریزید و سپس وارد آن شوید.

  • ضدعفونی کننده

شاید بدانید که تمامی نمک‌ها دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی هستند. اما این خاصیت در نمک دریای مرده بیشتر از سایر نمک هاست. در سالیان دور در کشورهایی مانند اردن، عمان و همچنین کشورهایی که در نزدیکی این دریا وجود داشتند، از نمک آن برای جلوگیری از عفونت‌های مختلف پوستی استفاده می‌کردند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از نمک دریای مرده برای جلوگیری از عفونت‌های مختلف در کتبیه‌های بسیار قدیمی نیز ذکر شده است. البته این خاصیت ضدعفونی‌کنندگی نمک دریای مرده در سال ۲۰۱۱ توسط دانشمندان سوئدی که بر روی این نمک در حال تحقیق بوده اند، ثابت شد.

  • کاهش زبر شدن سطح پوست

یکی دیگر از فواید نمک دریای مرده، کاهش زبر شدن سطح پوست است. امروزه افراد بسیار زیادی وجود دارند که برای برطرف کردن این مشکل، دست به دامن انواع مختلف کرم‌های شیمیایی شده اند. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده زیادی از این مواد بهداشتی شیمیایی می‌تواند تاثیرات مضری را از خود به جای بگذارد.

از همین رو توجهات بسیار زیادی به سمت استفاده از نمک دریای مرده برای از بین بردن زبری پوست، جلب شده است. این نمک می‌تواند تا حد زیادی مشکل زبر بودم سطح پوست شما را برطرف کند. برای مثال می‌توانید برای از بین بردن زبری پوست زانو، آرنج و کف پا از محلول نمک دریای مرده استفاده کنید.

  • کم کردن التهاب

وجود مواد معدنی مختلف درون نمک دریای مرده باعث شده است که این نمک دارای خاصیت‌های ضد التهابی باشد. زمانی متوجه اهمیت این موضوع خواهید شد که بدانید در حدود ۵۰ درصد از بیماری‌های مختلف، به دلیل وجود التهاب است. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به آرتریت، نقرس و پسوریازیس اشاره کرد که متاسفانه درمان قطعی‌ای نیز ندارند.

اما می‌توان به راحتی با استفاده از نمک دریای مرده علائم این بیماری‌ها را کاهش داد و تا سال‌ها بدون بروز هیچگونه مشکلی به زندگی عادی ادامه داد. برای اینکه از خواص نمک دریایی برای کاهش التهاب استفاده کنید، کافی است تا کمی از محلول نمک دریایی را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار بمالید و مدتی آن را ماساژ دهید.

  • از بین بردن بوی نامطبوع دهان

استفاده کردن از انواع خوشبو کننده‌های شیمیایی می‌تواند باعث از بین رفتن بوی نامطبوع دهان شود. چند سالی می‌شود که دانشمندان به این موضوع پی برده‌اند که دلیل اصلی بوی نامطبوع دهان انسان، وجود باکتری‌هایی است که درون دهان در حال فعالیت هستند. این موضوع به سادگی نشان می‌دهد که برای از بین بردن بوی نامطبوع دهان تنها کافی است که این باکتری‌ها را از بین برد.

بدین منظور می‌توان از محلول نمک دریای مرده استفاده کرد. به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی این محلول، می‌توان به سادگی تمامی باکتری‌های موجود در دهان را از بین برد و از بروز بوی نامطبوع دهان جلوگیری به عمل آورد. برای این کار کافی است که محلول نمک دریای مرده را در فواصل زمانی مشخص، قرقره کنید. تکرار این عمل نیز می‌تواند باعث سلامت هرچه بیشتر دندان‌های شما شود.

دریاچه‌های دارای نمک دریای مرده در کجای دنیا هستند؟

باید بدانید که دریای مرده تنها دریایی نیست که از آن نمک استخراج می‌کنند. در دنیا دریاچه‌های مرده دیگری هستند که میزان نمک موجود درون ان‌ها به حدی بوده که می‌توان به سادگی از آن‌ها نمک استخراج کرد. به این نمک‌ها نیز نمک دریای مرده گفته می‌شود. در ادامه به معرفی مهمترین دریاچه‌های نمک جهان اشاره خواهیم کرد.

  • دریاچه بزرگ نمک یوتا در ایات متحده آمریکا

این دریاچه را می‌توان به عنوان بزرگترین دریاچه‌ای که در نیمکره غربی کره زمین واقع شده است، دانست. میزان نمک موجود در این دریاچه به حدی زیاد است که به ان لقب دریای مرده امریکا را داده اند.

  • دریاچه نمک چینگهای در چین

این دریاچه که در قسمت شرقی فلات تبت واقع شده است، به عنوان بزرگترین دریاچه کوهستانی که در آسیای مرکزی واقع شده است، شناخته می‌شود. سالیانه افراد بسیار زیادی برای بهره مندی از مزایا و خواص نمک دریای مرده این دریاچه خودشان را به آن می‌رسانند.

  • دریاچه نمک اورمیه

این دریاچه که در شمال غربی کشور عزیمان ایران واقع شده است، به عنوان ششمین دریاچه شور دنیا شناخته می‌شود. اما متاسفانه میزان آب آن در حدود ۹۰٪ کاهش پیدا کرده است. این دریاچه نیز به دلیل شوری بیش از اندازه به دریای مرده مشهور است و به نمک آن نیز، نمک دریای مرده می‌گویند.

  • دریاچه ایر – استرالیا

این دریاچه که در یک صحرای بزرگ واقع شده است، به عنوان هجدهمین دریاچه بزرگ نمک شناخته می‌شود. این دریاچه که تنها به کمک باران‌های فصلی پر می‌گردد، در شش ماه از سال که هوا گرم می‌شود نمک موجود در آب آن باعث مرگ آبزیان آن می‌شود.

نتیجه گیری:

نمک دریای مرده از آن جهت که بر خلاف نمک‌های دریایی دارای مواد معدنی بیشتری است، خاصیت‌های بیشتری نیز دارد. به همین جهت افراد زیادی در سراسر دنیا از خواص نمک دریای مرده جهت درمان استفاده می‌کنند. ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را هرچه بیشتر با نمک دریای مرده و خواص بی‌نظیر آن آشنا کنیم. همچنین نحوه استفاده از نمک دریای مرده و خواص فوق العاده آن را برای شما شرح دادیم.

لوسیون سویسا بیوتی (Swisa Beauty)

این لوسیون که ساخته شرکت سویسا بیوتی (Swisa Beauty) می‌باشد از ترکیبات بسیار مفیدی ساخته شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمک دریای مرده که در بالا به خواص آن پرداختیم، می‌توان اشاره کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این محصول می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید