عمومی, مقالات

مهم ترین نتایج استفاده از دستگاه تست خون

مهم‌ترین نتایج استفاده از دستگاه تست خون

اهمیت اندازه‌گیری قند خون برای بیماران دیابتی، تا حدی اهمیت دارد که انتخاب دستگاه تست قند خون معتبر، از اصول اولیه درمان این بیماری، به شمار می‌آید.

همانطور که می‌دانید داشتن قند خون بالا یا پایین به شدت خطرناک است و گاهی باعث بروز سکته قلبی و مغزی، بیماری‌های چشمی، مشکلات کلیوی و بسیاری دیگر از آسیب‌ها می‌شود. بنابراین، میزان قند خون هر فردی از اهمیت بالایی برخوردار است و وجود دستگاه تست قند خون در هر خانه‌ای از ضروریات است.
پیش از تهیه این دستگاه، باید مسائلی را در نظر بگیرید که در نوشته زیر به آن‌ها اشاره شده است و می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید شما باشد.

کارکرد دستگاه قند خون چیست؟

گلوکز؛ قندی است که بدن شما از آن به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. تا زمانی که دیابت نداشته باشید، بدن شما میزان گلوکز را در خون تنظیم می‌کند. افراد دیابتی ممکن است برای کنترل گلوکز خون به رژیم‌های غذایی و دارویی خاصی احتیاج داشته باشند.

 تست قند خون، آزمایشی کمی است که در این فرآیند به میزان گلوکز موجود در نمونه خون خود پی خواهید برد. اگر مبتلا به دیابت هستید و نیاز است که سطح قند خون (گلوکز) خود را کنترل کنید، باید این تست را انجام دهید.

با استفاده از دستگاه تست قند خون، به نتایج زیر دست می‌یابید:

تنظیمات روزانه خود را در درمان، تعیین می‌کنید.
متوجه می‌شوید که آیا به طور خطرناکی سطح گلوکز کم یا زیاد دارید.
درک می‌کنید که چگونه رژیم و ورزش، سطح گلوکز شما را تغییر می‌دهد.

جالب است بدانید که آزمایش کنترل و عوارض دیابت در سال ۱۹۹۳ نشان داد که کنترل مناسب گلوکز (قند خون) با استفاده از مانیتورهای خانگی، عوارض بیماری را کاهش می‌دهد.
در مورد تعداد دفعات آزمایش دستگاه تست قند خون، ممکن است پزشک شما تشخیص دهد که هر روز چندین بار آزمایش را تکرار کنید و یا تنظیماتی را در رژیم و درمان خود، تعیین کنید.

افراد دیابتی برای تعیین کنترل مناسب قند خون باید با درمانگر خود، مشورت کنند.

 عملکرد نوار دستگاه قند خون

در پاسخ به میزان صحت دستگاه تست قند خون باید بگوییم که دقت این آزمون به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

کیفیت دستگاه
کیفیت نوار دستگاه قند خون

نوارهای تست معمولا با توجه به نوعی روکش الکتروشیمیایی با خون واکنش نشان می‌دهند و میزان قند خون را مشخص می‌کنند. اگر چه معمولا از نوک انگشتان خون گرفته می‌شود، اما با این حال از نقاط دیگر بدن نیز (با توجه به توصیه پزشک) می‌توان برای نمونه گیری استفاده کرد.

برای کاهش درد در هنگام خون گیری از نوک انگشتان، می‌توان به جای مرکز نوک انگشتان از مقداری فاصله (نسبت به وسط) نوک انگشت خون گرفت.

توجه داشته باشید که همیشه از نوارهای تست استاندارد و با کیفیت مانند نوار تست قندخون ۵۰ عددی eBchek استفاده کنید، چرا که خطرات استفاده از نوار دستگاه تست قند خون غیر استاندارد، نتایج اشتباهی را برایتان به همراه دارد.

مواد تداخل کننده  (برخی از مواد مانند ویتامین C، تایلنول و اسید اوریک ممکن است در آزمایش قند خون شما تداخل ایجاد کنند). دستورالعمل‌های مانیتور دستگاه و نوارهای تست خود را بررسی کنید تا بدانید چه موادی می‌توانند بر دقت آزمایش تأثیر بگذارند.
ارتفاع، دما و رطوبت (ارتفاع زیاد، دمای پایین و زیاد و رطوبت می‌تواند اثرات غیر قابل پیش بینی بر نتایج قند خون ایجاد کند). برای اطلاعات بیشتر صفحه راهنمای دستگاه و بسته نوار تست را بررسی کنید.

طرز استفاده از دستگاه قند خون

قبل از اینکه قند خون خود را آزمایش کنید، باید دستورالعمل‌های دستگاه را بخوانید و به خوبی درک کنید.

در این مرحله لازم است که انگشت خود را با لانچ سوراخ کنید تا قطره خونی از آن خارج شود. سپس خون را روی یک «نوار تست» یکبار مصرف قرار دهید که درون دستگاه قرار می‌گیرد.

البته، مطمئن شوید که تست قند خون را به درستی انجام داده اید. برای مثال، باید دستان خود را قبل از آزمایش بشویید، سسپس خشک کنید و دستورالعمل‌های عملکرد دستگاه  را به خوبی بررسی کنید.
همچنین درمانگر می‌تواند میزان هماتوکریت شما (کم یا زیاد)   را مشخص کند و در مورد اینکه چگونه ممکن است روی آزمایش گلوکز تأثیر بگذارد، نیز اعمال نظر کند.

قیمت دستگاه قند خون

ضرورت داشتن دستگاه تست قند خون باعث شده است که بتوانید با هزینه کم و به کمک یک دستگاه در خانه، این آزمایش را انجام دهید.

دستگاه تست قند خون و دیابت نیز مانند همه دستگاه‌ها دیگر، در مدل‌های مختلف و با قیمت‌ها متفاوتی عرضه شده‌اند که با توجه به امکانات موجود در ساخت آن، دسته‌بندی می‌شوند.

پس با توجه به نیاز خود می‌توانید خرید خود را انجام دهید. البته،  دستگاه تست قند خون جیبی نیز ساخته شده است که برای افرادی که همیشه فشار خون آن‌ها بالا و یا پایین است مناسب هستند.

دستگاه قند خون رایگان یا غیر رایگان؟

شاید در مواردی براساس قراردادی که انجمن حمایت از بیماران دیابتی با شرکت‌های خارجی تنظیم کرده است، دستگاه تست قند خون رایگان به صورت بسیار محدود در اختیار بیماران بی‌بضاعت قرار گیرد، اما به طور کلی آن چیزی که اهمیت بیشتری دارد، انتخابی عاقلانه است.

این موضوع باعث می‌شود که از سلامت محصول و کیفیت آن مطمئن شوید، به ویژه اگر این محصولات مرتبط با حوزه پزشکی و سلامت باشند.

در اینجا نیز پیشگیری بیش از درمان اهمیت دارد و به جای صرف هزینه‌های آزمایشگاهی، می‌توانید با تهیه لوازم و تجهیزات پزشکی مناسب مانند “دستگاه تست قند خون“، از فروشگاه‌های معتبر تجهیزات پزشکی، بر شرایط سلامت خود تمرکز کنید.

موضوع مهم در این رابطه این است که در ابتدا هولوگرام دستگاه و استاندارد آن بررسی شود. وجود هولوگرام و شماره مجوز وزارت بهداشت، اولین گام برای اطمینان از اصالت دستگاه و بهترین راهکار برای تشخیص دستگاه‌های تقلبی است. در واقع وجود هولوگرام روی دستگاه، برچسب اطمینانی است که نشان می‌دهد دستگاه از لحاظ ایمنی، مورد تائید وزارت بهداشت است.

متاسفانه امروزه، شرکت‌های متعددی با برندهای متفاوت، محصولات بی‌کیفیت و ارزانی را ارائه کرده‌اند که بسیاری از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی یا فروشندگان نیز به علت سود بالاتر، ممکن است به خریداران پیشنهاد دهند.

البته بعضی دستگاه‌ها قابلیت تشخیص نوارهای تاریخ مصرف گذشته را دارند، ولی به هرحال توجه به تاریخ مصرف نوارها ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید